top of page

Podnikatelka začínající po padesátce je často úspěšnější než dvacátnice

Asi každý zaměstnanec vnitřně tuší, že jednou přijde ten okamžik, kdy se od nadřízeného dozví, že už neodvádí tolik, kolik je třeba, a proto bude nahrazen někým mladším. K tomuto momentu je třeba přistoupit nikoli jako k oznámení fatální diagnózy, ale jako k příležitosti pro nový začátek. Existují pro to dobré důvody. Možná trochu překvapivě to platí pro ženy spíše než pro muže. 


FinŽeny - Téma měsíce - Masters 50+

Projekt #FinŽeny představuje další Téma měsíce. Tentokrát jsme se zaměřili na ženy, které se kvůli věku ocitají na kariérní křižovatce a po úspěšné dráze korporátních manažerek zvažují další směry. Inspiraci jsme hledali v zahraničí i v tuzemsku. 

Stejně jako celá naše společnost se i pracovní trh kvapně vyvíjí. Postupně absorbuje ideová východiska agendy DEI (diverzita, rovné příležitosti, inkluze), včetně toho nejpodstatnějšího, čímž je odstranění stereotypního a předsudečného uvažování. 


Spousta stereotypů a předsudků se pojí i s věkem. Zajisté nikdo nemládne, ale zároveň platí, že každý stárne po svém. Někdo je starý v třiceti, jiný hýří nápady a aktivitou po sedmdesátce. Pokud někdo stráví dvě či tři dekády korporátními kariérními závody, je přirozené, že po padesátce již nemusí projevovat takovou dravost. To ale neznamená, že už „nemá co nabídnout“. Dané firmě (a danému manažerovi) možná skutečně co nabídnout nemá a pak je namístě dát jí sbohem. Klíčové však je takový argument nepřijmout vnitřně, protože jednoduše není pravdivý. 


Něco víc

Vezměme hypotetický příklad 55leté manažerky, která strávila 25 let na vysokých pozicích ve finančních institucích. Má tedy roky zkušeností s důležitými jednáními, v kterých se přehazují miliardy, zná perfektně trh, jeho zákonitosti, zákoutí i nejvýznamnější hráče. Má skvělou síť kontaktů a kvůli tomu, aby dokázala držet krok s nastupující generací, dobře ovládá současné technologie, včetně sociálních sítí. Navzdory všem těmto vlastnostem se snadno může od šéfů dozvědět, že již není perspektivní. Jenže i to je jen stereotyp. Ve skutečnosti tomu může být právě naopak.


„Při svých rozhovorech se stále častěji setkávám s tím, že úspěšné korporátní manažerky přemýšlí o obratu ve své kariéře, nebo ho rovnou uskutečňují. Tyto ženy si uvědomují, že tu jsou pro ´něco víc´, než je finanční úspěch, vedoucí postavení či uplatnění na trhu,“ říká Viveka von Rosen, zakladatelka iniciativy Beyond the Dream Board, jež pomáhá začít podnikat ženám po padesátce, které předtím uspěly v exekutivních korporátních rolích. 


Zatímco korporátní svět nedokáže kvality zkušenějších žen náležitě vytěžit, v podnikatelské sféře je tomu jinak. V této oblasti mohou ženy dokázat, že věk je jejich devizou. Studie u roku 2020 zjistila, že ženy, které se pustily do podnikání po padesátce, uspěly ve stejné míře jako osoby, které začínaly podnikat po dvacítce. V některých byznysových oblastech se navíc ukazuje, že šance na úspěch je vyšší v pozdějším věku, což platí právě i pro dámy, které splňují výše uvedený profil hypotetické manažerky. Mládí tedy zdaleka není předpokladem úspěchu. Výzkum společnosti Founder Institute dokonce prokázal, že firmy založené ženami po padesátce mají dvakrát větší šanci na úspěch než firmy založené ženami mezi 20 a 30 lety. 


Strážkyně financí

V podnikové hierarchii mají ženy obvykle problém dostat se na vrchol. V roce 2023 vedly ženy jen deset procent firem z žebříčku Fortune 500. Výzkumy provedené v posledních několika letech ukázaly, že u zkušenějších pracovnic (právě po padesátce) se i více projevuje pay gap, protože se u této skupiny prolíná diskriminace na základě pohlaví a věku. V podnikatelské sféře je naopak vyšší věk vnímán jako znak důvěryhodnosti. S věkem obvykle přichází i jasnější představa o tom, kdo jsme, co chceme a co nechceme. Pokud zkušenější dáma založila rodinu (a možná tím spíše, pokud ji nezaložila), po padesátce již také ví, že kariéra v korporátu není vše. 


Změna myšlení a schopnost definovat poslání nové firmy vede k větší pravděpodobnosti úspěchu. Díky využití odborných znalostí a zkušeností při realizaci svého podnikatelského záměru mohou zakladatelky nad 50 let považovat svůj věk jednoznačně za výhodu.


Další věc je, že ženy po padesátce patří k nesmírně silné socioekonomické skupině. Tyto podnikatelky tak mají obrovskou příležitost profitovat ze silného postavení svých vrstevnic. Na ženy nad 50 let spadá více než 27 % všech spotřebitelských výdajů a zároveň platí, že kontrolují 95 % nákupních rozhodnutí domácností. Ve Spojených státech ženy 50+ představují nejpočetnější demografickou skupinu s příjmy vyššími než 100 tisíc dolarů. 


Digitální kompetence

Málokdo by asi odhadl, že lidé starší 40 let tvoří téměř třetinu (31,3 %) aktivních uživatelů TikToku, přičemž u starších sociálních sítí tento podíl roste. Tato platforma se stala domovem také mnoha padesátníků či šedesátníků, kteří převracejí zažité představy týkající se životních návyků starších ročníků. 


Dnes i lidé po padesátce chtějí být fit, sledují módní trendy, zajímají se o inovace. „Existuje obrovská iluze, že ženy 50 plus nedrží krok s digitálními trendy nebo trendy v sociálních médiích. Já pracuji s babičkami, které používají Facebook Live a Instagram k oslovení nového publika a které inspirují své dospělé vnučky svou zdatností v sociálních médiích,“ poznamenává Debbie White, koučka a zakladatelka společnosti Frankly Deb.


White bývala kreativní ředitelkou reklamní agentury, jejímiž klienty byly Starbucks nebo Microsoft, nyní vede agenturu, která se zaměřuje na začínající podnikatelky starší 45 let. „S přibývajícím věkem se naše pozornost k tomu, co je pro nás důležité, zužuje a vyjasňuje. Ženy po padesátce obvykle lépe vědí, kým jsou, mají jasně stanovený žebříček hodnot. Když se vám podaří upřesnit směr podnikání, máte větší šanci, že se dočkáte úspěchu. Společnosti s jasně vyprofilovanou nabídkou zboží či služeb mají zákazníci rádi,“ dodává White. 


Představa, že profesní dráha vrcholí před padesátkou, patří do doby, kdy se lidé dožívali 60 let. Dnes ženy po padesátce začínají druhý profesní život a budují firmy, jejichž cílem není jen finanční úspěch. Využívají své zkušenosti, dovednosti a kontakty k zakládání nových iniciativ a dávají svým životům nový smysl.

Comments


bottom of page