Iniciativa Momentum si klade za cíl snížit v česku tzv. child penalty, daň z mateřství. Stojí za ní Lucie Bášová a Kristýna Cejnarová, zakladatelky projektu MUMDOO zaměřeného se téma kloubení péče a práce, a Laureen Höllge s Johanou Šperlovou z aplikace Mamio zastupující téma sociální izolace. Jaké konkrétní kroky pomůžou bojovat proti takzvané dani z mateřství? I na to odpovídá jedna z iniciátorek, Lucie Bášová.
V rámci projektu #FinŽeny jsme pro vás připravili další Téma měsíce. Tentokrát se věnujeme pohledu na čtyři iniciativy, které pomáhají posouvat Česko směrem k větší diverzitě. Rozhovory vznikly při přípravě magazínu NextŽeny, který vydává v polovině září Premium Media Group a na jehož obsahu tým projektu #FinŽeny spolupracoval.
Proč jste se rozhodly spustit Momentum?
Viděly jsme, že v Česku vzniká celá řada zajímavých projektů, které nějak souvisí s moderním mateřstvím – MUMDOO zastřešující aspekt kloubení péče a práce a MAMIO zastupující téma sociální izolace jsou jen dva z mnoha, které se na trhu pohybují. Každý řeší nějakou dílčí část, někde se překrývají a někde jsou zase naopak mezery. Měly jsme pocit, že máme všichni společný cíl – aby se rodičům v Česku dobře žilo, aby měli možnost volby, jak si přejí nastavit si své role mámy a táty. A tak jsme spojili síly, přizvali ke společnému stolu řadu dalších odborníků na související témata a vykopli jsme iniciativu Momentum, která si klade za cíl snížit v česku tzv. child penalty, daň z mateřství, viditelné i neviditelné znevýhodňování matek oproti bezdětným ženám a mužům. Byla celá řada témat, kterých jsme se při formování iniciativy dotkli – od rovného odměňování přes férové kariérní příležitosti, prorodinnou politiku firem, sdílenou péči o domácnost, otevřenou komunikaci v párech až po roli státu a samospráv.
Jaký výsledek vaší iniciativy byste považovaly za úspěch?
Aby se v Česku otevřela společenská diskuze bez předsudků – data hovoří jednoznačně, lokální i globální, jaký dopad má mateřství (ne rodičovství, ale skutečně mateřství) na zapojování do práce, placené i té neplacené v domácnosti. V Česku je to bohužel ještě pořád jako rudý hadr na býka – jakmile se zmíní téma rovnocenného přístupu a moderního rodičovství, vyrojí se celá řada rozvášněných odborníků a je těžké vést věcnou diskuzi podloženou fakty. Cílem Momenta je poskytnout právě fakta i odborníky podložená doporučení, které pomůžou nejen ženám, ale celkově přispějí české ekonomice. Proto by nám dělalo velkou radost, kdyby naše práce, kterou jsme do iniciativy vložili a která je veřejně dostupná v podobě tzv. taháků (malé nápovědy pro všechny zapojené hráče, jak se mohou zapojit, aby se situace v Česku zlepšila), pomáhala otvírat takovéto diskuze. At už v rodinách, ve firmách nebo i na vyšších úrovních.
Co jsou klíčové součásti vaší iniciativy?
Klíčovou součástí iniciativy jsou právě taháky pro ženy, muže, firmy a stát – jejich cílem je poskytnout všem aktérům, kteří chtějí přispět, odborně podložené návody na to, jak toho skutečně mohou dosáhnout. Díky tomu se diskuze o rovnocennosti může přesunout z fáze "jak" do fáze "kdy." V Momentu také sbíráme výpovědi žen o tom, jak to vypadalo, když se setkaly s daní z mateřství, abychom tu odbornou část iniciativy doplnily i o tu z reálného života žen. Hlavní výzvou je pro nás nyní šířit taháky dál a hledat cesty, jak tato doporučení systémově prosazovat.
Obě tyto části dohromady – fakty a daty podložené taháky i emocionální svědectví – slouží k poskytnutí komplexního pohledu na tak polarizující téma. Chceme maximálně podpořit věcnou diskuzi bez hysterie, která nebude přehlížet ani fakta, ani pocity účastníků.
Jakým způsobem je vhodné / potřebné do podpory diverzity zapojit i muže?
Je to naprosto zásadní – nejde o izolované téma žen / matek, které by si měly vyřešit ony samy. Muži – ať už jako tátové, kolegové, šéfové nebo politici – hrají klíčovou roli v rozhodovacím procesu, v nastavování pravidel, v dynamice firem, státu i rodin. Bylo pro nás proto skvělé i to, že se do pracovní skupiny samotné zapojili 4 muži (a 8 žen) a reprezentovali tak pohled otců i bezdětných, zaměstnanců i decision makerů. Pohled mužů na téma, které se zdá navenek spíše ženské, je důležité nejen vyslechnout, ale i zahrnout do konkrétních doporučení, aby bylo jednoznačně vidět, že nejde o dichotomii my-oni, ale že jde o téma nás všech. Nakonec totiž nejde jen o to, aby se zlepšila situace žen, ale abychom z rovnocennosti benefitovali v naší společnosti všichni, takže jinak než společně řešení hledat nelze.
Vnímáte, že má nastupující generace k tématům, která zastřešujete, již jiný přístup?
Jednoznačně vidíme, že nastupující generace už vůbec nevnímá tradiční rozdělení rolí na mužské a ženské tak striktně, což je skvělý signál. Zdají se být daleko otevřenější a ochotní nastavit si fungování tak, aby vyhovovalo jim, bez ohledu na to, jak by se věci „měly“ dělat. Nechtějí dělat něco, co jim osobně nedává smysl, jen protože to tak třeba viděli doma když vyrůstali – a jsou ochotní to challengeovat. I jedno z našich doporučení je o tématu rozdělení rolí, práce, péče o dítě i domácnost mluvit v předstihu – proto je skvělé vidět, že nastupující generace o tématu přemýšlí, i když ještě „nemusí“ z titulu, že by byli rodiči.
Jakou aktuální náladu či trendy pozorujete ve věci politicko-společenských iniciativ usilujících o větší diverzitu, rovnost a inkluzi?
Celkově se téma rovnocennosti a daně z mateřství v poslední době v médiích objevuje častěji a z toho máme velkou radost. Je vidět, že téma rovnosti a inkluze je stále polarizující – jako dobrý příklad může být i současná kampaň iniciativy Konsent, která otvírá téma sexuálního obtěžování (hlavně žen) v MHD a zvedla obrovské emoce, zejména u mužů, kteří se velmi hlasitě ozývají. Za nás je to signál, že je třeba srozumitelně vysvětlovat pohledy všech stran, ať už je téma moderní mateřství, obtěžování nebo cokoli jiného. Nelze předpokládat, že všichni budou mít potřebný vhled a pochopení, je třeba osvěty a snahy o přiblížení, proč je inkluze, diverzita a rovnost důležité téma.
I my se tomu snažíme pomoci dalšími dílčími aktivitami – MAMIO nově spustilo průvodce mateřstvím, který pomáhá mámám s navigací v nové realitě, a MUMDOO do veřejného prostoru vypustilo kampaň „Mámy to chtěj taky. Práce není tabu“, která má za cíl poukázat na to, že pro mnoho lidí je stále představa pracující mámy malých dětí něco nepatřičného, něco, co by se nemělo ukazovat.
Všechny související články v rámci tohoto Téma měsíce najdete zde:
Comentários